tirsdag 16. desember 2003

Sæverud komplett

Einar Steen-Nøkleberg gir seg denne gangen i kast med Harald Sæveruds komplette pianoproduksjon. Og det enorme materialet formidles til oss lyttere på en måte så man fornemmer den ville vestlandsnaturen og komponistens store personlighet i godstolen.
Det er i det hele imponerende å høre Steen-Nøklebergs flotte tolkninger. Og spesielt morsomt er det å lytte til de til nå ukjente stykkene som er gravd frem i forbindelse med disse innspillingene.

«All min musikk har vokst fram fra en vag, overnaturlig lyd. Som en 14 år gammel gutt hørte jeg usynlige ugleskrik i sommernatten. Dette var utgangspunktet form usikken min.» Slik lød Sæverudþ egne ord. De musikalske motivene kom til ham nesten som blomster og ugress, sa han. Han lot dem vokse fritt mens han selv, komponisten, bare var en styrende gartner. Tydeligvis kunne han ikke bestemme seg med hensyn til deres vekst og utvikling, han bare ledet dem fram. Slik Sæverud elsket planter, var han også glad i stener. «Der er mye sten in min musikk!» sa han.
Det er bare å sette seg ned å la assosiasjonene flomme.
Musikken Ukedagene fra 1953 ble brakt fram i lyset av Norsk Musikksamling, Nasjonalbiblioteket, avd. Oslo i 1998. Disse er miniatyrer unike i norsk musikk, som aforismer lener de seg mot Kodaly, likevel med uavhengige trekk og i det beste Sæverudske tonespråk. Komponistens eksentriske ideer finner man til og med i dagenes rekkefølge, i og med at torsdag kommer før onsdag. Slik er det forbindelser til den gamle viking-tro om at guden Tor var mer viktig enn Odin.
Det var en spennende tid som arkeolog blant Sæveruds glemte og gjemte (posthume) manuskripter. De var, bokstavelig talt, i et eneste rot og måtte «graves fram» med den største forsiktighet. Manuskriptene ble oppbevart på Siljustøl, komponistens hjem, og i Bergen Biblioteks Musikkavdeling. Hver komposisjon og hver note i denne innspillingen er original, ingen ting er lagt til, ingen ting er forandret.
Sæverud er ikke den som ofte beskrev de store norske landskap med fjell og fjorder. Han var mer opptatt av naturens små deler og ekstrakter av menneskelige stemninger; han beskriver gamle legender og myter eller eventyr fra daler og øyer. Gjennom hele sitt liv led Sæverud ubevisst under at han ble født på grunnen til en gammel kirkegård, et sted der vikingene fullbyrdet henrettelser. Han snakket ofte om den triste melankolien, sorgen og dissonansene dette faktum ga hans kunst. «Det er tanker om mord og død i meg så vel som i min musikk». Dette var hans egne ord. Det er derfor hans eller humørfylte musikk har en dyster, underliggende egenskap.

De fem platene inneholder:Siljuslåtten. Symfonisk dans, Op. 17 (Festa campestre. Danza sinfonica); Fuglefløyt-variasjoner, Op. 36; Ukedagene: Søndag, Mandag, Tirsdag, Onsdag, Torsdag, Fredag, Lørdag; Melodi fra Gjætlevise-variasjoner, Op. 15; Grazietta fra Ridder Blåskjeggs mareritt, Op. 42; Vals til Solveig (1. version of op. 42); Lette stykker (Pezzi facili), Op. 18; Stevnemøte - men hun kom ikke; Småfugl-vals; Brygge-valsen; Vals til en liten pike; Venevil (Kristins vals); Fra posthume manuskripter: Kornstøet legges; Potetopptak; Norrønette; Mazurka; Ruths vals; Rittet til Valhall; Trollnatt (Nocturne); Capriccio, C-dur; Capriccio, a-moll; Capriccio, G-dur; Capriccio (stor), g-moll; Capriccio (tidlig versjon av 1. sats av suite op. 6), g-moll; Etude capriccioso; Buskebjønn-slått; Slåtter og stev fra «Siljustøl» Vol. 2, Op. 22: Revebjølle - Digitalis purpurea; Kvernslått; Den siste bå'nlåt; På kingelvevstrenger; Kjempevise-slåtten;
Lette stykker (Pezzi facili), Op. 14: Småsvein-gangar; Syljetone; Silkesokk-slåtten; Gjætle-vise; Li-tone; Vindharpe-slåtten; Rondo Amoroso; 6 sonatiner, Op. 30; Fra posthume manuskripter: Madsellas vals; Preludium; Havfruen (Et sagn); Halling (mens badestaupet blir ferdig); Humoreske; Hønens død; Vals pianissimo (Erotik); Folkevisecaprice («Aa kjøre vatn aa kjøre ved»); Fest; Tema for Egil Monn-Iversen; Tema for Thorleif Aamodt; Albumblad, g-moll; Albumblad, h-moll/dur; Albumblad, f-mol; Slåtter og stev fra «Siljustøl» Vol. 1, Op. 21: Kristi-Blodsdråper; Dvergmål-slått; Bå'nlåt; Kvelling-sull og lokk; Siljustøl-marsj;
Peer Gynt Suite I, Op. 28, No. 1: Fa'ens femsteg; Dovreslått; Salme mot Bøygen; Solveig synger; Anitra; Seks småstykker fra «Via Nova»; Åsnes vals; Mettes vals; Reisen til Eventyrland; Scène macabre; Vals carissimo; Fra posthume manuskripter: Host Norronette; Astrids vals; Høst, f-moll; Dagbok; Largo, f-mol; En liten historie; Humoreske, g-moll; Humoreske (liten Capriccio), g-moll; Galdreslåtten; Agaslåtten; Tysnesøy; Store-Kjengen; Hoggestubb; Sylvknappen; Havre; Capro e Capre (Bukken og geitene); Slåtter og stev fra «Siljustøl», Vol. 3, Op. 24: Bruremarsj; Hjuringen 'pi eismodal; Bjønn'støkk-lokk; Myrdunspele' på månestrålefele; Hamar-Tor slåtten;
Peer Gynt Suite II, Op. 28, No. 2: Peer-ludium; Brureslåtten; Hotaren; Gravsalme; Tvinnan; Her var mitt keiserdom; Pinsesalme; Sov du dyreste gutten min; Five Capricci, Op. 1; Fra posthume manuskripter: Længselsvals; Malle; Sorg; Haren og reven; Julesang («Jeg er så glad hver julekveld»); Vals (fritonal); Badn-sull; Scherzo; Scherzino, e-moll; Scherzo (med tema fra klaversonaten), g-moll; Aften (tema fra Sonate i g-moll, op. 3), e-moll ; Sonate, g-moll (skisse); Sonatine, C-dur; Novelette; Novelette, g-moll; Melodi, g-moll ; Kongeslageren (Krigs H7): Slåtter og stev fra «Siljustøl», Vol. 4, Op. 25; Høgsetestev; Draumeslåtten; Fossekallen; Tones vuggevise;
Sonate, g-moll (Sonata, G minor), Op. 3; Fra posthume manuskripter: Lauparstrengen; Cæsars frafall; Fader vår; Bækken I, Ass-dur; Barcarole, C-dur; Poco Andante, g-moll; Gunvors vals; Vals til en liten pike (tidlig versjon av op. 18, nr 4); Ballade, g-moll; Berceuse, g-moll; Marcia (tema); Praeludium, d-moll ; Presto, G-dur; Sang uten ord, g-moll; Nocturne, f-moll; Sørgemarsj (Largo), d-moll; Klokker; Vindharpe II og vals; Fantasi, g-moll; Allegro, g-moll; Revebjølle (1. versjon av op. 22, nr 1); Revebjølle-fantasi; Bækken II, G-dur; Suite, Op. 6.

HARALD SÆVERUD-KOMPLETT PIANOMUSIKK:
Einar Steen-Nøkleberg, Naxos (2002) 5 cd
Spilletid: 391:19 (6 timer og 31 minutter)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar