onsdag 15. januar 2003

Farger

Det er fargerike tonemalerier som pensles ut av maestro Bjarte Engeset og Royal Scottish National Orchestra. De sprudler i Geirr Tveitts spennende instrumentering av disse «Harding-tonene». Tveitts musikk inneholder rike klanger og herlige rytmiske innfall og det er en fryd å høre et orkester som virkelig «tenner».

Det er kontrastene i musikken til Tveitt som gjør disse folketoneinspirerte suitene så spennende å lytte til. Med instrumentale små innfall, for å illudere de programmatiske titlene blir opplevelsen utsøkt.
Riktignok finnes det en liten rytmiske skjønnhetsfeil i aller siste stykke «Dommedag», men alt i alt er dette en fin innspilling.
Geirr Tveitts orkestersuiter er blant komponistens mest populære og personlige verk. Mens suite nr. 4 hadde et spesielt fokus på bryllupstradisjonene Hardanger, inneholder ikke de to suitene som spilles her noen spesifikke referanser. De forenes av mer umerkelige tema som mystikk og livet i fjellsidene på vestlandet.
Folketonene som brukes i den andre suiten referer hele tiden til selve fjellheimens liv, til dyrelivet der og de ofte eksentriske typene som bor der. I den femte suiten tar Tveitt oss reise med i en underverden fylt av «trolsk» musikk med uvanlige klanger og overnaturlige historier.

GEIRR TVEITT:
«A Hundred Hardanger Tunes, suite no. 2 & 5», Naxos Norge 8.555770 (2002)
Spilletid: 71:19

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar