mandag 5. september 2016

Formidling med overskudd

Leos Janacek (1854-1928) er en komponist som krever mer enn en time akkompagnert av småkaker og te. Hans musikk krever oppmerksomhet fra både musikere og lyttere, og en stor dose musikalsk pågangsmot.



Tonespråket til Janacek er av det nesten unike slaget. I «Glagolistisk messe» er musikken intens, instrumentariet er rikt - med tidvis gnistrende brass og inderlige strykere, og et orgel som her og der skaper utrolige kontraster.
Korpartiene i dette verket er uhyre krevende å synge - men Bergen filharmoniske kor, Bergen domkor, Edvard Grieg-koret og koret fra Collegium Musicum overbeviser med å formidle musikken med overskudd og klangprakt.
På denne innspillingen har man også tatt med litt mer ukjente toner fra denne tsjekkiske komponisten. «Adagio» for orkester er muligens skrevet i 1890, et vakkert lite verk, med rik orkestrering som orkesteret behersker meget godt.
Platas to siste verk er «Hail Mary» og «Our Father - The Lords Prayer». Her er det korene som har scenen og sammen med solister og noen få instrumentalister viser de fram en meget fin side av denne komponisten.
Bergen-filharmonien og korene er nevnt, men også solistene Sara Jakubiak (sopran), Susan Bickley (mezzosopran), Stuart Skelton (tenor), Gabor Bretz (bass) overbevsier på denne innspillingen.
Det er Thomas Trotter som trakterer orgelet i Glagolistisk messe, mens Karstein Askeland er orgel-medspiller på platas to siste korverk. Her medvirker også fiolinisten og Bergen-filharmoniens konsertmester David Stewart og harpisten Johannes Wik.
Denne innspillingen er variert og god - og kan trygt lyttes til - mange ganger!

LEOS JANACEK: Orchestral Works III
Bergen filharmoniske kor og orkester, Edvard Grieg-koret, Bergen domkor, Collegium Musicum og solister.
Chandos CHSA 5165 (2016)
Spilletid: 64.53

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar